klasa 2 szk. branżowa -jezyk angielski

 

Jezyk angielski 10 czerwiec 2020

Dzień dobry,

Proszę zapiszcie w zeszycie temat lekcji oraz notatkę odnoszącą się do określeń „for” i „since”. Następnie obejrzyjcie dwa filmy: pierwszy prezentujący słownictwo związane ze zwierzętami i drugi prezentujący 10 najbardziej zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt. (Animals In danger of extinction).

 

Lesson                                                           10th June 2020

Subject: Animals in danger- zwierzęta, określenia „for” i „since”.

 

For i since to dwa przyimki charakterystyczne dla zdań w czasie Present Perfect.

 

FOR

 

Przyimka for używamy, gdy mowa jest o tym, jak długo dzieje się/trwa dana czynność.

 


FOR

15 minutes an hour two days
a week three months 10 years
a long time ages years


She's lived here for six months.- ona mieszka tutaj od 6 miesięcy.

We've known each other for ages.- znamy się od wieków.

 

UWAGA! W wyrażeniach z all nie stosujemy przyimka for:

 

I’ve known Patrick all my life.- znam Patryka całe swoje życie

They’ve watched movies all day.- oglądają filmy cały dzień

 

 

SINCE

 

Przyimka since używamy, gdy mówimy, od kiedy dana czynność się dzieje.

 

SINCE

9 o'clock Sunday the weekend
you left I was born breakfast
August 1970 your birthday

 

 

I've drunk five cups of coffee since breakfast. – wypiłem 5 filiżanek kawy od śniadania

We've known each other since school.- znamy się od czasów szkolnych.

Margaret has been ill since the weekend.- Margaret jest chora od wikendu.

 

Linki do filmów:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Jg5uP1jmOFE

 

https://www.youtube.com/watch?v=mMV165Y_Vd4

 

 

 

Jezyk angielski 27 maj 2020
Dziś rozpoczynamy nowy rozdział: 4. Zaczniemy od porównania dwóch znanych już czasów: Present Perfect i Past Simple. Proszę zapisać temat w zeszycie i notatkę pod tematem. Następnie zajrzyjcie do starych notatek, podręcznika (tematy 3.1, 3.2, 4.1 i 4.2) lub innych źródeł i przypomnijcie sobie jak tworzymy zdania w tych czasach. Na koniec dla lepszego zrozumienia tematu i jego utrwalenia obejrzyjcie dwa filmiki, do których podałam linki.

 

Lesson                                  27th May 2020

Subject: I’ve been there- Present Perfect versus Past Simple.

 

 Past Simple (podmiot + II forma czasownika lub -ed) :

—> sytuacje i czynności, które zostały rozpoczęte i zakończone w przeszłości i nie mają żadnego związku z teraźniejszością  - czas ten ma charakter dokonany.

—> wydarzenia, w których podajemy dokładny czas i/lub okoliczności.

—> jeśli w zdaniu pojawiają się określenia wskazujące na przeszłość:

yesterday - wczoraj
ago - temu (np. two days ago = dwa dni temu)
last - w zeszłym, w ubiegłym (np. last month, last Monday)
in - w (np. in 2008 = w 2008 roku)

 

PRZYKŁADY:

 I knew Jane for about 10 years. Then I moved out of the town and we lost touch. (Znałem Jane przez około 10 lat. Potem wyjechałem z miasta i straciliśmy kontakt)

I lost my keys yesterday.  Zgubiłem wczoraj klucze.

 

Present Perfect (podmiot + have/has + III forma czasownika) :

—>  czynność, która rozpoczęła się w przeszłości i trwa do teraz , jej skutki są widoczne teraz, ma wpływ na obecną sytuację- aspekt jest niedokonany.

> czynność, która nie wymaga wskazania konkretnego momentu, w którym dana sytuacja miała miejsce.

> doświadczenia życiowe, bez podawania szczegółów na ich temat, np. Jeśli chcemy dowiedzieć się, czy ktoś kiedykolwiek był w danym miejscu,

—>  jeśli w zdaniu pojawiają się określenia:

just  -właśnie
already  -już
yet  -jeszcze
once  -kiedyś,raz
ever  -kiedykolwiek
never  -nigdy
recently  - ostatnio, niedawno

PRZYKŁADY:

I have just washed  my hair. 
Właśnie umyłam
 włosy. (rezultat: włosy są teraz mokre)

I have lived here since I was born. 
Mieszkam
 tutaj od urodzenia.

Have you ever been to Paris?
Czy kiedykolwiek byłaś w Paryżu?

I have been to Paris once. 
Byłam raz w Paryżu.

 

 

Linki do filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=i9u573I58JU

https://www.youtube.com/watch?v=OdEq4GgzJUE

 

 

 

 

Jezyk angielski 13 maj 2020
Dziś to, co lubicie najbardziej- gramatyka J.  Zapiszcie temat i notatkę w zeszycie.

Lesson                                   13th May 2020

Subject: The way it used to be- konstrukcja ‘used to’.

 

Used to

Konstrukcję tę stosujemy mówiąc o zwyczajach, nawykach z przeszłości, które obecnie już się zmieniły lub o sytuacjach, które miały miejsce w przeszłości i nie trwają do dzisiaj. Znaczenie konstrukcji – „zwykł coś robić” (kiedyś, ale teraz już tego nie robi).

Budowa zdania:

Po formie „used to” stawiamy czasownik w formie podstawowej, czyli bezokolicznik:

Used to + bezokolicznik

Przykłady:

I used to live in London, but now I live in Poland (Mieszkałem w Londynie, ale teraz mieszkam w Polsce.)

I used to smoke a lot, but then I realised that I have to quit. (Paliłem dużo, ale uświadomiłem sobie, że muszę przestać.)

He used to play online computer games a lot but his parents cut off his Internet. (Zwykł grać dużo w gry komputerowe online, ale rodzice odłączyli mu internet)

She used to sleep at least 8 hours when she didn’t have a baby.(Zwykła spać co najmniej 8 godz kiedy nie miała dziecka)

 

Budowa przeczenia:

W przeczeniu konstrukcja przyjmuje postać: didn’t use to +bezokolicznik.

Osoba+ didn’t use to + bezokolicznik

Przykłady:

I didn’t use to train that hard, but now I love fitness. (Nie byłem przyzwyczajony do tak ciężkiego trenowania, ale teraz kocham fitness.)

I didn’t use to sleep till ten a.m. (Nie zwykłem spać do godziny 10.)

 

Budowa pytania:

Did+ osoba+ use to + bezokolicznik

Przykłady:

Did you use to work at Apple’s office? (Czy pracowałeś w biurze Apple?)

Did you use to play a musical instrument at school?(Czy grałeś na intrumencie muzycznym kiedy chodziłeś do szkoły?)

                                                 

Zwróćcie uwagę, że powyższe przykłady odnoszą się do sytuacji, które się zmieniły i nie są już aktualne. To jest warunek użycia tej struktury. I to jest też to dodatkowe znaczenie, które uzyskujemy poprzez jej wykorzystanie.  Wystarczy powiedzieć I used to play cricket every Saturday żeby nasz rozmówca wiedział, że już tego nie robimy (a przynajmniej nie w soboty;) Inne przykłady:

I used to smoke. = Paliłem. = Miałem zwyczaj palić, ale już nie palę.

I used to run every morning for thirty minutes. = Biegałem codziennie rano przez trzydzieści minut. = Miałem zwyczaj biegać przez trzydzieści minut codziennie rano, ale już nie biegam.

 

Pamiętacie piosenkę GotyeNow you’re just somebody that I used to know- Teraz jesteś tylko kimś kogo kiedyś znałem.

Oto jej cały tekst, więc na koniec możecie zaśpiewać ;)

 

https://www.youtube.com/watch?v=8UVNT4wvIGY&list=PLqigQokEDcNfiUYMg-8oftQQ3tBKI33__&index=155

 

Gotye (Somebody that I used to know)

 

Now and then I think of when we were together
Like when you said you felt so happy you could die
Told myself that you were right for me
But felt so lonely in your company
But that was love and it's an ache I still remember

You can get addicted to a certain kind of sadness
Like resignation to the end, always the end
So when we found that we could not make sense
Well you said that we would still be friends
But I'll admit that I was glad that it was over

But you didn't have to cut me off
Make out like it never happened and that we were nothing
And I don't even need your love
But you treat me like a stranger and that feels so rough
No you didn't have to stoop so low
Have your friends collect your records and then change your number
I guess that I don't need that though
Now you're just somebody that I used to know

Now you're just somebody that I used to know
Now you're just somebody that I used to know

Now and then I think of all the times you screwed me over
But had me believing it was always something that I'd done
But I don't wanna live that way
Reading into every word you say
You said that you could let it go
And I wouldn't catch you hung up on somebody that you used to know

But you didn't have to cut me off
Make out like it never happened and that we were nothing
And I don't even need your love
But you treat me like a stranger and that feels so rough
No you didn't have to stoop so low
Have your friends collect your records and then change your number

I guess that I don't need that though
Now you're just somebody that I used to know

Somebody
(I used to know)
Somebody
(Now you're just somebody that I used to know)

 

 

Jezyk angielski 6 maj 2020
Lesson                                                                6th May 2020

Subject: A good sport- dyscypliny sportowe.

Dziś temat związany ze sportem. Zapoznajcie się z nazwami dyscyplin, które mamy wymienione na podanej stronie internetowej:

https://www.ang.pl/slownictwo/dyscypliny-sportowe-po-angielsku

Dyscypliny zaczynają się koszykówką (basketball), każda jest zilustrowana zdjęciem i przetłumaczona na język polski. Macie też możliwość  przećwiczenia wymowy. Sportów jest dość dużo, bo aż 78. Nie musicie znać wszystkich. Spróbujcie zapamiętać  ok. 30- 40 najbardziej popularnych. W zeszycie pod tematem lekcji  podzielcie wybrane nazwy na następujące kategorie i wypiszcie po kilka przykładów do każdej, ale w taki sposób, aby dyscypliny się nie powtarzały:

Individual sports:

Team sports:

Winter sports:

Summer sports:

Ball sports:

Indoor sports:

 

To wszystko. Dziś nie odsyłamy odpowiedzi.

 

 

Jezyk angielski -29 kwiecień 2020
Lesson                                                                29th April 2020

Subject:  Schooldays- rozmowa o  latach szkolnych.

Dziś zaczynamy nowy rozdział, związany z odnoszeniem sukcesów w edukacji, sporcie i  pracy. Dowiemy się w tym rozdziale również jak wyrażać wydarzenia przeszłe.

Ex 1 Na początek przypomnijcie sobie nazwy przedmiotów szkolnych a także osób i miejsc związanych ze szkołą  i zapiszcie je pod tematem w zeszycie w postaci tabelki:

SCHOOL  SUBJECTS

PEOPLE

PLACES AT SCHOOL

     

 

Ex 2 Uzupełnijcie zdania, wpisując nazwy przedmiotów:

I like………… but I hate………..

My friend likes…………… but he hates……………….

At primary school I liked……………. but I hated…………………..

Ex 3 Na koniec wykonajcie online zadanie utrwalające słownictwo:

https://www.tolearnenglish.com/exercises/exercise-english-2/exercise-english-94797.php

oraz quiz związany z tematem:

https://www.english-4u.de/en/quizzes/school-subjects.htm

Pozdrawiam i życzę udanego majowego weekenduJ

 

 

Jezyk angielski -15 kwiecień 2020
Lesson                                                                     15th April 2020

Subject:  Powtórzenie wiadomości.

Powtarzamy wiadomości z rozdziału drugiego. Proszę w ramach przygotowania do sprawdzianu, który napiszecie za tydzień wykonać zadania z podręcznika z tematu   ‘Round-up 2 ‘. Proszę przesłać skan lub zdjęcie wykonanych zadań na mój adres e-mail.

Następnie dla utrwalenia wykonajcie online :

1.       Zadanie na too/enough:

http://www.focus.olsztyn.pl/too-enough-cwiczenia.html

2.       Przeczytajcie i posłuchajcie typowych wyrażeń używanych na zakupach. Na końcu strony zadanie do wykonania : Zaznacz poprawne tłumaczenie. :

https://www.helloangielski.pl/rozmowki/w-sklepie-po-angielsku/

 

 

Jezyk angielski -8 kwiecień 2020

 

Jezyk angielski -1 kwiecień2020
Drodzy uczniowie,

Zapiszcie temat dzisiejszej lekcji:” Fun places- przedstawianie danej okolicy”. Określenia too i enough.

 

Na początku odniesiemy się jeszcze do poprzednich zajęć i poznamy określenia „too” i „enough”.  Zapiszcie w zeszycie notatkę lub wydrukujcie i wklejcie:

TOO – zbyt (więcej niż potrzeba)

Przysłówek too zajmuje miejsce przed przymiotnikiem lub przysłówkiem, który określa. Warto zwrócić uwagę, że too nadaje nieco negatywne zabarwienie.,np.

Too hard- za trudny

Too expensive- za drogi

It’s too hot outside – na zewnątrz jest zbyt gorąco. (przymiotnik)
Polish is too difficult for Martin 
– język polski jest zbyt trudny dla Martina (przymiotnik)

ENOUGH – wystarczająco / dość (tyle, ile potrzeba)

Przysłówek enough zajmuje miejsce za przymiotnikiem lub przysłówkiem, który określa., np.

He’s strong enough- on jest wystarczająco silny

He isn’t strong enough- on nie jest wystarczająco silny.

our German isn’t fluent enough – twój niemiecki nie jest wystarczająco biegły (przymiotnik)
Can he do it quickly enough? – czy może to zrobić wystarczająco szybko? (przysłówek)

!!! Zdania zawierające ‘too’ możemy zamienić na zdania ze strukturą ‘not (+ przymiotnik) enough’, nie zmieniając ich znaczenia.

Na przykład:

a) zdanie: This car is too expensive. (Ten samochód jest za drogi.) może wyglądać następująco:This car is not cheap enough. (Ten samochód nie jest wystarczająco tani.). Jak widzimy, znaczenia tych zdań są identyczne.

b) zdanie: He isn’t old enough. (On nie jest w odpowiednim wieku. Dosłowne znaczenie: On nie jest wystarczająco stary.) zamieniamy na zdanie: He’s too young. (On jest zbyt młody).

 

Zróbcie ćwiczenie online:
https://engbook.pl/exercise/2693

Oraz ćwiczenie w waszym podręczniku unit 2.4  (gramatyka too/ enough).

 

Teraz otwórzcie podręcznik na temacie 2.5

Zróbcie zadanie na słownictwo i czytanie. Odnajdźcie znaczenie trudnych wyrazów w słowniku.  Powodzenia!

Praca domowa

Napiszcie dialog w sklepie odzieżowym i prześlijcie na mój adres email.zaneta308@op.pl

Pozdrawiam.