klasa 4 b

 

Jezyk angielski 19 czerwiec 2020

Lesson                                               19th June 2020

Topic:  Miejsca związane z wakacjami.

Otwórzcie podręcznik na stronie 98 i przeczytajcie tekst o Nowym Jorku. Jest to zadanie 1. Następnie wykonajcie zadania 2 i 3 z tej samej strony. Zapiszcie odpowiedzi w zeszycie.

Zapoznajcie się ze słownictwem z zadania  4 str 99. Tłumaczenie znajduje się na stronie 102. Poćwiczcie pisownię i wymowę słownictwa z rozdziału 8 klikając w podany link:

https://quizlet.com/265950078/spell?funnelUUID=a33dd9ed-0eb1-407e-8047-1e5a79a9ae36

Ciekawostki na temat Nowego Jorku:

Na ilustracji w podręczniku znajduje się budynek Amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej, gdzie znajdują się szkielety dinozaurów. Jest tutaj także kulisty budynek z wystawami na temat Ziemi i kosmosu a także planetarium.

Nowy Jork nazywany jest Wielkim Jabłkiem (the Big Apple). Skąd ta nazwa?

W dziewiętnastym wieku samo określenie “big apple” („wielkie jabłko”) oznaczało “coś ważnego, godnego uwagi; 

John J.Fitzgerald, dziennikarz sportowy dla New York Morning Telegraph, jako jeden z pierwszych użył tego określenia opisując Nowy Jork. John J.Fitzgerald relacjonując wyścigi konne w Nowym Orleanie, przypadkowo usłyszał, jak dżokeje mówią o wygranej na torze wyścigowym w Nowym Jorku jako o “big apple”. Wykorzystał ten zwrot i zatytułował swoją kolumnę o wyścigach konnych w Nowym Jorku „Dookoła Wielkiego Jabłka” (Around the Big Apple). Jest tylko jedno marzenie każdego dżokeja, jedna wielka wygrana “… Jest tylko jedno Wielkie Jabłko. To jest Nowy Jork.” – napisał.
Od tej pory nazwa ta stała się synonimem odbywających się w Nowym Jorku gonitw. Z czasem termin przedostał się do innych dziedzin życie.

W latach 30tych termin “wielkie jabłko” spopularyzowali muzycy jazzowi. “Wiele jest jabłek na drzewie sukcesu, ale jeśli osiągniesz Nowy Jork, oznacza to, że zdobyłeś Wielkie Jabłko” (“There are many apples on the success tree, but when you pick New York City, you pick the Big Apple”.) brzmiało popularne powiedzenie wśród artystów, którzy pragnęli zaistnieć w świecie jazzu. A występ przed nowojorską publicznością był celem samym w sobie.

W latach 70-tych władze miasta użyły nazwy do promocji turystyki. Postanowiły użyć jasnego, czerwonego symbolu jabłka próbując zmienić obiegowy pogląd, że miasto jest brudne i niebezpieczne. Wielkie, czerwone jabłko zaczęło pojawiać się na koszulkach, torbach, kubkach i magnesach i wszystkich innych pamiątkach. A turyści byli zapraszani aby ugryźć jego kawałek (“to take a bite out of the Big Apple”). Oficjalnie i na stałe nazwę przyjął burmistrz Rudolph Giuliani, nadając nazwę rogu 54. ulicy i Broadway, – czyli miejsca gdzie mieszkał wspomniany wyżej John Fitzgerald – The Big Apple Corner.

 

Jezyk angielski 17 czerwiec 2020

Dzień dobry, dzisiejszy temat lekcji to : „Pogoda.” Proszę obejrzyjcie film prezentujący i utrwalający słownictwo z tego tematu. Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=AayIRXw7yzE

Słownictwo  to znajdziecie również w podręczniku na stronie 97 oraz 102 (słowniczek). Po obejrzeniu wykonajcie zadania 3 i 4 str 94 w ćwiczeniówce.

Dla chętnych podaję link do filmu z dodatkowym słownictwem: https://www.youtube.com/watch?v=mgNxT-Gq_A0

 

Jezyk angielski 10 czerwiec 2020

Lesson                                                           10th June 2020

Topic: Pocztówka z wakacji.

Pocztówka po angielsku to krótka i bardzo popularna wypowiedź pisemna. Dziś poznamy zasady pisania pocztówki z wakacji, przydatne zwroty i przykłady takich wypowiedzi. Bardzo proszę korzystając z tych informacji a także przykładów znajdujących się w podręczniku na stronie 101 (zad 7, 8) oraz ćwiczeniówki str 99 (zad 6) napisać pocztówkę do kolegi z wybranego miejsca, które znacie. Odesłanie wypowiedzi jest nieobowiązkowe, ale zachęcam do odesłania prac numery z dziennika: 2,11, 12 ponieważ te osoby mają szansę na wyższą ocenę na koniec roku.

Zasady pisania pocztówki po angielsku:

Pocztówka ma charakter nieformalny, ponieważ najczęściej piszemy ją do znajomych czy rodziny. Powinna być dość krótka, gdyż miejsce na tekst jest bardzo ograniczone. Powinniśmy umieścić w niej tylko najważniejsze informacje, które chcemy komuś przekazać. Pocztówka w języku angielskim pisana jest stylem nieformalnym, dlatego pamiętajmy o nieoficjalnym sposobie rozpoczynania i kończenia pocztówki oraz formach skróconych.

Elementy składające się na pocztówkę:

1. Rozpoczęcie wypowiedzi – miły zwrot powitalny.

Hi, Peter

2. Informacja o miejscu pobytu – podajemy miejsce, z którego wysyłamy pocztówkę.

I’m in Rome.

I’m spending my holiday at the seaside.

I’m having a great time in Amsterdam.

3. Informacja o sposobie spędzania czasu – co robimy, jakie są atrakcje.

There are lots of old buildings and bikes.

We visit interesting places.

4. Informacja o pogodzie – wspominamy krótko o panujących warunkach atmosferycznych.

The weather is pretty good.                                                              

It’s sunny  most of the time.

5. Określenie opinii i odczuć – piszemy jak się czujemy, czy pobyt nam się podoba.

I’m having  a great time.

It’s my best holiday ever!

6. Pytanie o adresata – krótko zasięgamy informacji o osobie, do której piszemy.

How about your holidays?

How’s your summer? I hope you’re having a great time.

7. Zakończenie wypowiedzi – krótki zwrot pożegnalny.

See you soon.

Love, xxx

Przydatne zwroty:

Hello, Jack – Cześć Jack

Dear Mum – Droga mamo

We’re in Paris  – Jesteśmy w Paryżu

Greetings from Zakopane – Pozdrowienia z Zakopanego

I’m at the seaside/in the mountains. – Jestem nad morzem/w górach.

I’m writing to you from Berlin. – Piszę do Ciebie z Berlina.

I’m here in London on a school trip. – Jestem tutaj w Londynie na szkolnej wycieczce.

We’re having a great time here. – Świetnie się tu bawimy.

Every day there are many things to do. – Codziennie jest wiele rzeczy do robienia.

I’m very busy every day. – Każdego dnia jestem bardzo zajęty.

We climb mountains. – Chodzimy po górach.

The weather is fine/beautiful/horrible/awful. – Pogoda jest dobra/piękna/okropna/paskudna.

It’s raining/snowing. – Pada deszcz/śnieg.

It’s cold most of the time. –  Przez większość czasu jest zimno.

It’s cloudy/sunny. – Jest pochmurnie/słonecznie.

I enjoy it. – Podoba mi się.

I’m glad/happy/disappointed because… – Jestem zadowolony/szczęśliwy/rozczarowany ponieważ…

It’s my worst holiday ever. – To moje najgorsze wakacje.

I hope you’re fine. – Mam nadzieję, że u Ciebie wszystko dobrze.

How’s your holiday? – Jak Twoje wakacje?

All the best – Wszystkiego dobrego

Best wishes –  Najlepsze życzenia

Take care – Trzymaj się

Przykłady pocztówki:

Przykład nr 1

Dear Auntie Maria

I’m on holiday at the seaside, in Międzyzdroje. I’m staying in a hotel next to the beach. The weather is beautiful, we swim and play volleyball every day. We’re having much fun here.

I hope you’re having a great time too!

See you soon,

XYZ

Tłumaczenie:

Droga Ciociu Marysiu

Jestem na wakacjach nad morzem, w Międzyzdrojach. Mieszkam w hotelu tuż przy plaży. Pogoda jest przepiękna, codziennie pływamy i gramy w siatkówkę. Świetnie się tu bawimy.

Mam nadzieję, że Ty również miło spędzasz czas!

Do zobaczenia wkrótce,

XYZ

Przykład nr 2

Hi, Betty

I’m writing to you from Barcelona, Spain. I’m spending holidays here with my family. It’s very warm and sunny here. At the moment we’re visiting Park Güell, it is wonderful. Tomorrow we’re going to see the Camp Nou stadium. It’s my best holiday ever.

How’s your holiday?

All the best

XYZ

Tłumaczenie:

Cześć Betty

Piszę do Ciebie z Barcelony w Hiszpanii. Spędzam tu wakacje z rodziną. Jest bardzo ciepło i słonecznie. Teraz zwiedzamy Park Güell, jest wspaniale. Jutro idziemy zobaczyć stadion Camp Nou. To moje najlepsze wakacje w życiu.

A jak Twoje wakacje?

Wszystkiego dobrego,

XYZ

 

Jezyk angielski 5 czerwiec 2020
Dzień dobry,

Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się, że czasu Present Continuous używamy do wyrażenia czynności trwających teraz, w momencie mówienia o tych czynnościach. Jest jednak jeszcze inne, dodatkowe zastosowanie tego czasu. Otóż, również często tego samego czasu gramatycznego możemy używać do wyrażania planów na przyszłość. Jednak kiedy używamy czasu Continuous do wyrażania przyszłości musimy pamiętać o pewnych bardzo ważnych przesłankach z tym związanych:

v  Po pierwsze: 

Przyszłość o której mówimy była przez nas zaplanowana wcześniej, czyli przed momentem jej opisywania, np: 
I’m going to London next week. 
(W przyszłym tygodniu jadę do Londonu.) 
W zdaniu tym zawiera się informacja o tym iż ta podróż była zaplanowana wcześniej i jest w bardzo dużym stopniu prawdopodobna. To znaczy, że pewnie mamy już kupiony bilet, wyjazd jest już zoorganizowany a my jesteśmy na niego już przygotowani, być może jesteśmy już nawet spakowani i raczej nie zakładamy iż może się ona nie odbyć.
Inne przykłady:
She’s meeting John tomorrow at 4pm. 
(Ona spotyka się jutro z Johnem o 4 po popołudniu.) 
We’re playing against Arsenal on Saturday. 
(W sobotę gramy przeciwko Arsenalowi.) 

v  Po drugie: 

W zdecydowanej większości opisywana przez nas przyszłość jest niedaleka. Wynika to z pewnej praktyczności i logiki planowania. Ciężko jest przecież planować co będziemy robić np. w roku 2053. Tak więc w zdaniach znajdą się określenia czasu dotyczące najbliższej przyszłości, np.: tomorrow (jutro), next week (w następnym tygodniu) itp.

Tak więc dziś lekcja o tym właśnie szczególnym zastosowaniu czasu Present Continuous. Dodatkowo dowiemy się też, w jaki sposób dodajemy końcówkę –ing do czasownika tworząc zdania w tym czasie. Przeczytajcie uważnie informacje na ten temat. Bardzo proszę, abyście zapisali w zeszycie tylko tę część notatki, która znajduje się pod tematem lekcji. Można też, oczywiście informacje te wydrukować i wkleić.

 

 

Lesson                                                           5th June 2020

Topic: Present Continuous dla wyrażania przyszłości. Zasady dodawania końcówki –ing do czasownika.

Czas Present Continuous może być stosowany do wyrażenia planów lub zamiarów na przyszłość.  To przyszłość pewna, a więc chcemy powiedzieć o czymś, co jest już ustalone (zostały już podjęte jakieś kroki w danym celu). W zdaniach tego typu pojawią się określenia dotyczące przyszłości takie jak:

this evening (dziś wieczorem) 
tomorrow (jutro) 
tomorrow morning (jutro rano) 
in two days (za dwa dni) 
next week (w przysłym tygodniu) 
next month (w przysłym miesiącu) 
next year (w przysłym roku) 
- itp. 

Zdania w Present Continuous mówiące o przyszłości będą tłumaczone następująco:

I am meeting John tomorrow – Jutro spotykam się z Johnem.

John is taking Anna for a date tomorrow – John jutro zabiera Annę na randkę.

Mary is having lunch with her mother next week – Mary je w przyszłym tygodniu obiad z matką.

Are you doing anything at the weekend? Robisz coś w weekend? (masz już jakieś plany?)

 

Present Continuous: tworzenie czasowników z –ing:

1.      podwajanie spółgłoski

W czasie Present Continuous podwajamy ostatnią spółgłoskę przed dodaniem końcówki -ing w czasownikach krótkich, jednosylabowych, które kończą się na spółgłoskę, samogłoskę i spółgłoskę.

stop – stopping – zatrzymać się, przestać

plan – planning – planować

swim – swimming – pływać

run – running – biegać

 

2.      czasowniki zakończone na -e

W czasownikach zakończonych na literę-e, przed którą stoi spółgłoska, opuszczamy literę –e  przed dodaniem -ing.

take – taking – brać

have – having – mieć

believe – believing – wierzyć

3.      czasowniki zakończone na -ie

W tym przypadku końcówkę -ie przed dodaniem -ing musimy zamienić na -y.

die – dying – umierać

tie – tying – wiązać

lie – lying – kłamać

 

 

Jezyk angielski 3 czerwiec 2020
Dzień dobry, dziś wiadomości teoretyczne na temat nowego czasu Present Continuous.  Proszę uważnie przeczytać notatkę i zapisać ją w zeszycie. Można ją też wydrukować i wkleić do zeszytu.

Lesson                                               3rd June 2020

Topic: Present Continuous dla wyrażania teraźniejszości.

Present Continuous: zastosowanie

Czasu Present Continuous używamy przede wszystkim do wyrażenia tego, co dzieje się teraz, a więc czynności, która dzieje się w chwili mówienia.

Charakterystyczne słowa i wyrażenia:

 (right) now – teraz

at the moment – teraz, w tym momencie

today – dzisiaj

at present – obecnie

Konstrukcja zdania twierdzącego:

Do konstrukcji zdania twierdzącego potrzebujemy dwóch podstawowych rzeczy – odmienionej przez osobę formy to be (am/is/are) i czasownika. Do czasownika w czasie Present Continuous ZAWSZE dodajemy końcówkę -ing.

Osoba + am/is/are + czasownik-ing + reszta zdania

She is painting a picture right now. - Ona maluje teraz obraz.
I am dancing now. - Ja teraz tańczę.

Jak widać, forma czasownika z -ing nie odmienia się przez osoby, jedyne co się zmienia to forma to be.

Konstrukcja przeczenia:

Aby wyrazić w zdaniu zaprzeczenie, potrzebujemy słówka not. W czasie Present Continuous zaprzeczamy odpowiednio odmienioną formę to be.

Osoba + am/is/are + not + czasownik-ing + reszta zdania

She is not living here now. - Ona teraz tutaj nie mieszka.
I’m
 not sleeping at the moment. - Ja nie śpię teraz.


Konstrukcja pytania:

Aby stworzyć pytanie, wystarczy przestawić szyk zdania – zamieniamy miejscami am/is/are i osobę:

Am/is/are + osoba + czasownik-ing + reszta zdania

Are you playing the guitar now? - Czy grasz teraz na gitarze?
Is
 she sitting on the sofa at the moment? - Czy ona siedzi teraz na sofie?

Krótkie odpowiedzi:

Odpowiadając na pytania w czasie Present Continuous, możemy używać tzw. krótkich odpowiedzi. Tworzymy je dodając do słowa Yes lub No, osobę oraz czasownik posiłkowy (czyli w przypadku czasu Present Continuous am, is lub are). Kiedy odpowiadamy przecząco, musimy zaprzeczyć również czasownik posiłkowy słówkiem not.

-          Are you eating an apple right now?
-          Yes, I am. - No, I’m not.

 

 

Jezyk angielski 29 maj 2020
Lesson                                                                                29th May 2020-05-28

Topic:  Historia tańca hula- praca z filmem.

Dziś popracujemy z filmem DVD. Zapiszcie temat lekcji.

Zanim obejrzycie film, wykonajcie zadanie 2 ze strony 93 z ćwiczeniówki.  Niektóre wyrazy znajdują się w słowniczku na stronie obok. Pozostałe wyrazy to:

Costume- kostium

Practise- ćwiczyć

Teraz obejrzyjcie film, klikając w podany link. Po obejrzeniu wykonajcie zadania 3,4  i 5 str 93. Dla pewności obejrzyjcie film jeszcze raz lub tyle razy ile potrzebujecie. Rozwiązania przesyłają tylko te osoby, które nie są pewne prawidłowych odpowiedzi oraz pragnące poprawić oceny.

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=Vrwhkf1p_zE

Jeżeli nie uda wam się otworzyć linku, wpiszcie w wyszukiwarkę: junior exlorer 4 the story of the hula i zaznaczcie opcję filmy.

Pozdrawiam i życzę udanego  weekendu J

 

 

Jezyk angielski 27 maj 2020
Lesson                                                           27th May 2020

Topic: Klub odkrywców- cheerleaderki i cheerleaderzy.

 

Dziś temat z cyklu klub odkrywców. Przeczytamy tekst na temat cheerleaderek, czyli osób, które w czasie meczu zachęcają do kibicowania. Co ciekawe w USA chłopcy również mogą być cheerleaderami. W Stanach Zjednoczonych jest wiele grup złożonych z chłopców, którzy lubią tańczyć. Organizowane są zawody, w których można pokazać swoje umiejętności. Chłopcy są zazwyczaj ubrani w spodenki i podkoszulki.

Tekst na ten temat znajduje się w podręczniku na stronie 92. Tłumaczenie trudniejszego słownictwa można odnaleźć w słowniczku glossary pod tekstem. Po przeczytaniu tekstu proszę wykonajcie zadanie do tekstu znajdujące się na stronie obok. Należy połączyć części zdań tak, aby zgadzały się z treścią tekstu. Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie pod tematem.

Następnie otwórzcie ćwiczeniówkę na stronie 90.  Wykonajcie zadania 1,2,3 i 4, które odnoszą się do tego samego tekstu z podręcznika.  

Proszę o odesłanie odpowiedzi na ocenę tylko te osoby, które oznaczę minusem w dzienniku. Oczywiście jeśli ktoś nie jest pewny prawidłowych odpowiedzi i potrzebuje je skonsultować także może przesłać rozwiązania.

Pozdrawiam.

 

Jezyk angielski 22 maj 2020
Lesson                                                22nd May 2020

Topic: Powtórzenie wiadomości z rozdziału 7.

Dziś powtarzamy wiadomości z rozdziału siódmego. Proszę w zeszycie ćwiczeń wykonać następujące zadania:

Zad 2, 3 str 82

Zad 3 str 84

Zad 3,4 str 86

Rozwiązania odsyłają tylko osoby, które oznaczyłam minusem w rubryce ZN4 (rozdział 7).

 

 

Jezyk angielski 20 maj 2020
Lesson                                                                       20th May 2020

Topic: Formularz w klubie sportowym- ćwiczenia w pisaniu.

Otwórzcie podręczniki na stronie 89 i spójrzcie na zadanie 6. Przeczytajcie formularz, który Terry

wypełnił, aby zapisać się do klubu sportowego. Na jego podstawie wypełnijcie podobny formularz w zadaniu 6 str 87 w ćwiczeniówce uzupełniając go informacjami o sobie. Mamy tutaj nagłówki:

 

name: imię i nazwisko

age: wiek

class: klasa

favourite sports: ulubione sporty

favourite sports star: ulubiona gwiazda sportu

which sport do you play?: jaki sport uprawiasz?

How of ten?: jak często?

How good are you?: jak dobry jesteś w tym sporcie?

Ok.: dobry    excellent: świetny

 

Na podstawie tych informacji proszę w zeszycie napisać krótki tekst o swoich zainteresowaniach sportowych do szkolnej gazetki. W tekście muszą się znaleźć wszystkie informacje z formularza, ale w postaci pełnych zdań.

 

Proszę o odesłanie wypowiedzi pisemnej osoby, które mają minus w rubryce W (pisanie).

 

 

 

Jezyk angielski 15 maj 2020
Lesson                                                                15th May 2020

Topic:  Mój ulubiony sport.

Otwórzcie  podręcznik na stronie 88. Przeczytajcie dialogi 1,2,3 I dopasujcie nagłówki z zadania 1 do odpowiednich dialogów.  Jeden nagłówek został podany dodatkowo. Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie pod tematem.  Teraz odpowiedzcie na pytania  z zadania 2. Zapiszcie swoje odpowiedzi.

Przyjrzyjcie się dialogom w ramce  phrase book. Przeczytajcie dialogi zastępując niebieskie wyrazy własnymi pomysłami. To ćwiczenie wykonajcie ustnie, nie zapisujcie odpowiedzi.

Przechodzimy teraz do strony 89. W żółtej ramce w zadaniu 4 mamy nazwy sportowców, natomiast w tabeli poniżej dyscypliny sportowe. Przerysujcie tabelkę do zeszytu (sport, people) i uzupełnijcie nazwami sportowców, wpisując ich nazwy pod kategorią  people (ludzie).

Homework

Ex. 1,2 p. 86  (ćwiczeniówka)

Dziś odpowiedzi wysyłają osoby, które mają minus w dzienniku.

 

Jezyk angielski 13 maj 2020
Lesson                                                                                               13th May 2020

Topic: Dyscypliny sportowe, ubiór i wyposażenie sportowca.

Otwórzcie podręcznik na stronie 85 i przyjrzyjcie się obrazkom w zadaniu 4. Nazwijcie przedstawione tam sporty.  Nowe wyrazy sprawdźcie w słowniczku na końcu rozdziału. Wykonajcie w zeszycie zadanie 5. Które dyscypliny łączymy z czasownikiem go, a które z play? Uzupełnijcie zdania, pamiętajcie o końcówce –s w zdaniach oznajmujących po He, she, it.

Przejdźcie teraz do strony 87. Zapoznajcie się ze określeniami nazywającymi ubiór i sprzęt sportowy.

W zeszycie wykonajcie zadanie 5. Wybierzcie 4 dyscypliny sportowe ze strony 85 i narysujcie diagramy tak jak w przykładzie pod zadaniem.

Jeżeli nie jesteście pewni swoich odpowiedzi , możecie przesłać do sprawdzenia. Nie jest to jednak obowiązkowe.

 

Jezyk angielski 8 maj 2020
Lesson                                                                                                8th May 2020

Topic:  Ćwiczenia  gramatyczne- przysłówki  i  przyimki  czasu.

Proszę zapisać temat lekcji w zeszycie, przeczytać notatki z ostatnich zajęć i na ich podstawie  wykonać  z zeszytu ćwiczeń zadanie 5 ze strony 83 oraz zadanie 4 ze strony 85. Dziś nie odsyłamy odpowiedzi.

Pozdrawiam.

 

Jezyk angielski 6 maj 2020
Dzień dobry, dziś piszemy test z rozdziału 6. W ramach tego testu zróbcie zadania z zeszytu ćwiczeń ze stron 76 i 77. Wykonajcie tylko zadania 1,2,6, 7 i 8. Ostatnie zadanie będzie opisowe i nie ma go w ćwiczeniówce.  Rozwiązania odeślijcie najlepiej dziś  , tak jak do tej pory na mój adres e-mail zaneta308@op.pl  lub na dziennik.

Zad 1 – połącz nazwy zwierząt 1-6 z czynnościami dla nich typowymi  a –f, np. 1a (nie łączymy liniami bo będzie mi trudno rozczytać). Następnie dopasuj nazwy zwierząt do zdjęć. W kratki obok zdjęcia wpisujemy odpowiednią liczbę.

Zad 2- Połącz części przymiotników. Łącznie mamy 9 wyrazów. Proszę je zapisać w liniach pod zadaniem.

Zad 6 – Spójrz na tabelkę. Napisz co potrafi a czego nie potrafi każde ze zwierząt. Podaję przykład zdania z nazwą zwierzęcia ,którego nie ma w tabelce. , np.: Cats can climb trees but they can’t swim.

Zad 7- Uzupełnij zdania czasownikami z ramki we właściwej formie czasu Present Simple. Zwróćcie uwagę , że mamy różne rodzaje zdań: oznajmujące, przeczące (tam gdzie przy czasowniku jest not) oraz pytania (gdy na końcu zdania jest znak ? )

Zad 8- Uzupełnij każde zdanie czasownikiem z ramki w odpowiedniej formie czasu Present Simple tak aby były to zdania poprawne gramatycznie i logiczne znaczeniowo. W tym zadaniu zdania będą tylko oznajmujące. Zwróćcie uwagę na sposób dodawania końcówki –s.

Zadanie dodatkowe obowiązkowe dla wszystkich:

Napisz w dwóch zdaniach, co lubisz robić a czego nie lubisz robić. Można zapisać zdania w zeszycie lub na kartce.

 

Good luck!

 

 

 

Jezyk angielski 29 kwiecień 2020
Drodzy uczniowie,

Sprawdzian, który mieliście dziś napisać, przełożymy na następny tydzień. Macie więcej czasu aby się przygotować a dziś rozpoczniemy nowy rozdział. Zapiszcie temat i notatkę pod tematem. Zagadnień tych nie będzie na sprawdzianie.

Lesson                                                       29th April 2020

Topic: Przysłówki częstotliwości i wyrażenia czasowe stosowane z czasem Present Simple.

 

Z czasem Present Simple stosujemy następujące przysłówki częstotliwości :

Always- zawsze

Usually- zazwyczaj

Often- często

Sometimes- czasami

Never- nigdy

Przysłówki częstotliwości w zdaniu stawiamy po czasowniku „be” (am/is/are) ale przed  każdym innym czasownikiem, np.

I am never late for school.

I often drink tea for breakfast.

 

Wyrażenia czasowe, z którymi stosujemy czas Present Simple to:

every day - codziennie,

every afternoon / week / summer / year- każdego popołudnia/ tygodnia/ lata/ roku

before / after lunch / school  - przed/ po lunchu/ szkole

oraz :                                                                                       

 

At On In
6 o’clock

the weekends

night

 

 

 

 

Monday the morning/

the afternoon/

the evening

April

Summer

2019

Pozdrawiam i życzę udanego majowego weekendu.

 

Jezyk angielski 24 kwiecień 2020
Lesson                                                                                24th April 2020

Topic : Klub odkrywców- młody perkusista.

 

Dziś pracujemy z tekstem. Proszę otwórzcie podręcznik na stronie 80. Przeczytajcie tekst ze zrozumieniem. Jest to wywiad z młodym perkusistą. Trudniejsze wyrazy zostały wytłumaczone pod tekstem.

Jako notatkę, pod tematem przepiszcie  wyrazy ze słowniczka pod tekstem (glossary) wraz z  ich tłumaczeniami. Do tekstu wykonujemy tylko zadanie 1 i 2 z zeszytu ćwiczeń strona 78. Dziś nie wysyłamy odpowiedzi.

Pozdrawiam.

 

Jezyk angielski 22 kwiecień 2020
Lesson

Topic: Powtórzenie materiału z rozdziału 6.

Dziś powtarzamy wiadomości i przygotowujemy się do sprawdzianu, który napiszemy za tydzień
(29 kwietnia). Proszę do sprawdzianu powtórzyć następujące zagadnienia:

1.       Nazwy zwierząt i co potrafią robić.

2.       Przymiotniki opisujące zwierzęta.

3.       Czynności codzienne.

4.       Zdania, przeczenia,  pytania i krótkie odpowiedzi z czasownikiem can.

5.       Zdania, przeczenia,  pytania i krótkie odpowiedzi w czasie Present Simple.

6.       Słownictwo ze strony 78.

To wszystko, dziś bez prac pisemnych ;) Pozdrawiam.

 

Jezyk angielski 17 kwiecień 2020
Dziś pracujemy z dialogiem. Proszę zapisać temat I krótką notatkę pod tematem.

Lesson                                                                17th April 2020

Topic:  Zainteresowania i hobby.

Aby opowiedzieć o swoich zainteresowaniach lub hobby używamy następujących wyrażeń:

Like, love, enjoy – lubić

Don’t / doesn’t like, hate- nie lubić

I’m good at.. - jestem dobry w..

!!!!! Po tych wyrażeniach piszemy czasownik z końcówką –ing.,
np. I like drawing.                                                          I don’t like swimming.

       I’m good at dancing.                                              He doesn’t like watching TV.

       She  hates  cooking.                                                               My brother is good at ice- skating.

 

Proszę teraz otworzyć podręcznik na str. 76 i przeczytać 3 fragmenty dialogu : A,B i C. Są to części tego samego dialogu, ale w złej kolejności. Spróbujcie ułożyć fragmenty dialogu we właściwej kolejności i zapiszcie odpowiedzi w zeszycie.

Dalsza praca z dialogiem znajduje się w zeszycie ćwiczeń na str 74. Wykonujemy zadania 1 i 2. Oba zadania odnoszą się do tego samego dialogu z podręcznika.

                                                               Praca domowa

Ćw.3,4,5  str.  74

 

Jezyk angielski 15 kwiecień 2020

Lesson                                                                      15th April 2020

Subject: Czas Present Simple- ćwiczenia gramatyczne.

Poznaliśmy już wiadomości teoretyczne na temat czasu teraźniejszego prostego. Dziś czas na ćwiczenia.

Proszę najpierw przeczytać notatki z dwóch ostatnich lekcji i przypomnieć sobie wszystkie informacje na temat czasu Present Simple.

Następnie proszę wykonać z zeszytu ćwiczeń zadania 4,5,6,7  ze stron 72, 73.

Proszę przesłać skan, zdjęcie lub po prostu same odpowiedzi w wiadomości e-mail. 

 

 

 

Jezyk angielski 8 kwiecień 2020
Dziś ciąg dalszy teorii związanej z czasem Present Simple. Proszę zapiszcie temat i notatkę pod tematem. Następnie spróbujcie przeanalizować wszystkie notatki i zapamiętać najważniejsze informacje.

 

Topic: Określenia czasu Present Simple i zasady dodawania końcówki – s    do czasownika.

 

W języku angielskim określniki czasu Present Simple możemy podzielić na:

- te które znajdują się między osobą a czasownikiem (na przykład I often go to the Theatre – ja często chodzę do teatru). Są to następujące określniki:

Always – zawsze 

Often – często 

Usually – zazwyczaj 

Sometimes - czasami 

Rarely – rzadko 

Seldom – rzadko 

Never – nigdy 

 

- te które znajdują się na końcu zdania (na przykład I brush my teeth two times a day – szczotkuję zęby dwa razy dziennie). Na przykład:

Once a day- raz dziennie

Twice a day – dwa razy dziennie

Three times a month – trzy razy w ciągu miesiąca 

Four times a week – cztery razy w tygodniu 

 

- te które znajdują się na końcu albo na początku zdania (na przykład Every day I go to school – codziennie chodzę do szkoły lub I go to school every Day.)

Every day - codziennie 

Every year – każdego roku 

Every month – każdego miesiąca 

On Mondays itp. – w poniedziałki

At 3 o’clock itp.- o godz 3

In Winter itp. - w zimie

In the Morning/ afternoon/evening – rano/ po południu/ wieczorem

 

ZASADY DODAWANIA KOŃCÓWKI –S DO CZASOWNIKA W 3 OSOBIE L.POJ W ZDANIACH OZNAJMUJĄCYCH:

1.   Do większości czasowników dodajemy końcówkę „s”. , np. live- lives

2.   Końcówkę „es” dodajemy tylko jeżeli czasownik kończy się na: o, ch, sh, s, ss lub x., np. go-goes, pass- passes, watch- watches

3.   Jeżeli czasownik kończy się na literę „y” a przed nim mamy spółgłoskę jak na przykład w wyrazie study – studiować  to wówczas musimy literkę „y” zamienić na „i” i dodać końcówkę „es”. Na przykład: Study – studies , tidy- tidies

4.   Nie dotyczy to przypadków jeżeli przed literką „y” mamy samogłoskę. Wówczas stosujemy się do ogólnej zasady (nr 1). Np.: Play – plays (ponieważ przed literką „y” jest samogłoska).

 

Jezyk angielski 31 marzec 2020
Drodzy uczniowie, dzisiejszy temat lekcji to : „Czynności dnia codziennego”

 

Otwórzcie podręcznik. Zapoznajcie się z czasownikami i przymiotnikami ze strony 78.

Teraz Otwórzcie podręcznik na stronie 74 i przeczytajcie uważnie tekst o słoniu o imieniu Ditaka.

Odnajdźcie w tekście wszystkie czynności dnia codziennego, np. Wakes up,  wash itp.

Następnie wykonajcie ćwiczenie 1 i 2 z tej samej strony. W zeszycie zapiszcie same odpowiedzi.

Dla utrwalenia wykonajcie też ćwiczenia 1,2 i 3 ze strony 72 z ćwiczeniówki.  Do zadania 1 wystarczy tekst z podręcznika który przed chwilą czytaliście, ale jeżeli ktoś ma aplikacje kod QR może tez ten tekst odsłuchać skanując kod z ćwiczeniówki przy tym zadaniu.

Good luck!

Jezyk angielski 3 kwiecień 2020
Dziś poznamy czas teraźniejszy prosty Present Simple. Zapiszcie w zeszycie notatkę na temat zastosowania czasu i budowy zdań. Piszemy  tylko to, co jest na niebiesko, żółto, czerwono i zielono zaznaczając kolory tak samo w zeszycie. Można zapisać cały tekst długopisem a potem tylko odpowiednie wyrazy  delikatnie zamalować kolorowym markerem lub kredką. Tam ,gdzie pojawia się mały kwadracik pod does, narysujcie strzałkę od does do w  3 os l. poj.

Dziś tylko teoria, przeanalizujcie notatki i spróbujcie zrozumieć jak tworzymy zdania w tym czasie.

Topic: Czas Present Simple- zastosowanie i budowa zdań.

Czasu Present Simple używamy w następujących sytuacjach:

1. Mówiąc o czynnościach typowych, rutynowych, powtarzających się.

Przykład: They go to the swimming-pool every Saturday. Oni chodzą na basen w każdą sobotę.

2. Opisując cechy i stany ludzi i przedmiotów.

Przykład: He has got blue eyes. On ma niebieskie oczy.

3. Opisując Czynności dziejące się przez dłuższy czas, stałe, niezmienne.

Przykład: I live In New York. Ja mieszkam w Nowym Jorku.

budowa Present Simple

Present Simple jest bardzo prosty w tworzeniu. Potrzeba tylko czasownika w podstawowej formie i osoby wykonującej czynność. Czas Present Simple składa się z następujących elementów:

ZDANIA OZNAJMUJĄCE:         

OSOBA+ CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ (BEZOKOLICZNIK)

np.   I play football every day.

Żeby jednak nie było tak łatwo, jest jedna mała rzecz, o której zawsze trzeba pamiętać w tym czasie:

w trzeciej osobie liczby pojedynczej w zdaniach oznajmujących do czasownika musimy dodać końcówkę –s

Wites-pisze         

Reads-czyta         

Sits-siedzi

ZDANIA OZNAJMUJĄCE W 3 OSOBIE LICZBY POJEDYNCZEJ:       

HE, SHE, IT  + CZASOWNIK + S

np.   He plays football every day.

pytania w Present Simple

Przy tworzeniu pytań pojawia się dodatkowe słówko (operator). Słowo to nie ma tutaj swojego znaczenia, pełni rolę wyłączne pomocniczą. To słówko to do. W trzeciej osobie pojawia się końcówka -s i otrzymujemy does.
Uwaga: w trzeciej osobie w pytaniu nie dodajemy końcówki -s do czasownika głównego - otrzymuje ją operator. Czyli niejako –s przechodzi do does.

Aby utworzyć pytanie ogólne, zaczynamy od operatora:

Do you like apples? Lubisz jabłka?
Does she smoke? Czy ona pali?
   

PYTANIA:

DO/DOES + OSOBA+ CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ(BEZOKOLICZNIK)

        W 3 os. L. poj

NP.  Do you play football every day?

        Does he play football every day?

przeczenia w Present Simple

Tutaj także używamy operatora do/does, do którego dodajemy słówko not i przeczenie gotowe:   używamy najczęściej skrótów:

do+ not=  don’t  

Does + not = doesn’t

I don't like milk. Nie lubię mleka.
He doesn't smoke. On nie pali.

PRZECZENIA:

Osoba + don’t/ doesn’t + czasownik w formie podstawowej.

                            W 3 os. L. poj

 

Np.  I don’t play football .

        He doesn’t play football.

 

!!!!  Zapamiętaj  !!!!

Zawsze kiedy używamy operatora does lub doesn’t  znika końcówka –s  z czasownika, czyli  w pytaniach I przeczeniach nie dodajemy końcówki – s do czasownika.